سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد تأسیس می شود

سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد تأسیس می شود


به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی زبان اشاره ایرانی همزمان با اولین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان به‌صورت حضوری و مجازی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر علی مقداری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در این مراسم گفت: ۸۱ دانشجو در ۱۰ رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر ۶۵ درصد از این دانشجویان ناشنوا بوده و مابقی شنوا هستند. همچنین ۶۰ درصد از دانشجویان این واحد دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: واحد فرشتگان تنها دانشگاهی است که امکان برقراری تماس تصویری از طریق تبلت، شماره همراه و مترجم برای پاسخگویی به سوالات ناشنوایان را راه‌اندازی کرده است. همچنین با کمک متخصصان، انجمن خانواده ناشنوایان ایران و شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد ناشنوایان ایران توانسته‌ایم کمیته‌های زبان‌شناسی را تشکیل دهیم تا زبان اشاره ایرانی را در جامعه نهادینه کنیم و در دستور کار واحد فرشتگان است.

لزوم راه‌اندازی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان با اشاره به اینکه برای ترویج زبان اشاره ایرانی از برخی کشورها الگو گرفته‌ایم، گفت: در ایران، رشته دانشگاهی «مترجمی زبان اشاره ایرانی» وجود ندارد و فقط رشته مترجمی زبان به‌صورت عمومی وجود دارد. اما در برخی کشورها مترجمی زبان اشاره وجود دارد. در واقع برنامه درسی کاردانی و کارشناسی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را تدوین کرده و به وزارت علوم ارجاع داده‌ایم. در واقع راه‌اندازی این رشته در واحد فرشتگان لازم است.

مقداری ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از مهرماه ۱۴۰۰، رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را ایجاد کنیم تا بازار کار خوبی در این زمینه به وجود بیاید. نیروی انتظامی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و نهادهایی که به ارائه خدمات به مردم می‌پردازند، نیازمند فارغ‌التحصیلان مترجمی زبان اشاره ایرانی هستند و افتخار داریم که در واحد فرشتگان می‌توانیم این افراد اثرگذار در جامعه را تربیت کنیم.

وی افزود: در واحد فرشتگان، تفاهم‌نامه‌هایی با واحد تهران غرب و نهادهای مختلف داشتیم و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد همچنین از سوی واحد فرشتگان اعلام فراخوان جذب هیأت علمی صورت گرفته و درخواست مجوز برای ۸ رشته جدید اعم از معماری، کامپیوتر، طراحی لباس، طراحی و ساخت طلا و جواهر، مترجمی زبان اشاره ایرانی، حسابداری و… کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان تصریح کرد: همچنین قصد داریم به‌زودی سینمای ناشنوایان را در واحد فرشتگان ایجاد کنیم.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان اولین جشنواره ملی زبان اشاره ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان تقدیر شد.



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.