عمل جراحی


در مرکز کاشت حلزون شنوائی خراسان (IKCIC) ما به شنیدن از طریق ایمپلنت های شنوائی اعتقاد داریم و به فناوری بسیار پیشرفته ان اعتماد داریم که ایمان داریم که قادر است  بهبود کیفیت زندگی را در افراد دارای کم شنوایی ایجاد کند.

 

قبل از عمل جراحی

جراح شما ابتدا شنوائی کودک یا بزرگسال دارای کاهش شنوائی نیازمند به کاشت حلزون شنوائی را بررسی می کند و سپس سن فرد را برای موثر بودن کاشت حلزون و یا سمعک های قابل کاشت را ارزیابی نموده و میزان موثر بودن ان را اعلام خواهد کرد و بعد از آن آناتومی گوش را برای اینکه بداند ایا محل قرار گرفتن  پروتز بطور طبیعی رشد نموده است را بررسی خواهد نمود، ملاحظات فنی در مورد نوع کاشت شنوایی از موارد دیگری است که در نظر گرفته می شود. آن ها همچنین اقدامات پزشکی مانند سی تی اسکن را نیز انجام می دهند و در بعضی موارد اگر نیاز باشد MRI نیز انجام می شود.

 

بیمارستان

جراحان مرکز کاشت حلزون شنوائی خراسان (IKCIC) اغلب افراد نیازمند به کاشت حلزون شنوائی را در بیمارستان قائم (عج) در مشهد تحت عمل جراحی قرار می دهند و سمعک های قابل کاشت در استخوان در هر دو بیمارستان قائم عج و امام رضا ع  مشهد انجام می شود.

 در بیشتر موارد پذیرش شما در بیمارستان در روز جراحی خواهد بود.

  • کاشت حلزون شنوائی
  • کاشت سمعک های قابل کاشت در استخوان: نوع کانکت و نوع اتراکت
  • کاشت پروتز بن بریدج

کاشت حلزون شنوائی

عمل جراحی به طور معمول 1-2 ساعت طول می کشد که این عمل  تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از بیهوش شدن و تزریق  آنتی بیوتیک ها، برش کوچک در پشت گوش شما ایجاد می شود و این برش به جراح اجازه دسترسی  به استخوان ماستوئید را می دهد تا سلول های هوایی درون استخوان ماستوئید در پشت گوش برداشته و به گوش میانی دسترسی پیدا کند.

 این عمل یک روش دقیق جراحی گوش است  که بدون دستکاری کانال گوش و پرده گوش، قادر خواهیم بود به فضای گوش میانی دسترسی پیدا نماییم. از این موقعیت، جراح می تواند حلزون شنوائی شما را ببیند و می تواند با قرار دادن الکترود ها در حلزون شنوائی کار عمل جراحی کامل می شود در این موقع با سیستم های کنترلی موجود توسط متخصصین شنوائی شناس  قادریم  وجود الکترودها را در محل مناسب ارزیابی نماییم. پس از اتمام عمل، زخم با دقت بسته می شود و یک باند محکم پانسمان گوش انجام می شود.

بعد از عمل

بعد از جراحی معمولا یک شب در بیمارستان اقامت خواهید نمود. خیلی به ندرت  ممکن است نیاز به اقامت طولانی تر در بیمارستان باشد و تا زمانی که به اندازه کافی خوب باشید از بیمارستان مرخص خواهید شد. معمولا روز بعد از عمل رادیوگرافی از محل عمل برای بررسی وضعیت پروتز کاشت حلزون شنوائی  انجام می شود.

 عمل جراحی کاشت حلزونی توسط اکثر افراد با حداقل ناراحتی قابل تحمل است. به ندرت ممکن است به علت تغییرات اناتومیکی استخوان ماستوئید و حلزون گوش عمل 3-4 ساعت نیز طول بکشد ممکن است برخی از افراد نیز دچار سرگیجه ویا ضعف عصب صورتی بشوند که عموماً خفیف و کوتاه مدت است.

 

پس از مرخصی از بیمارستان دستورات لازم برای استراحت و مراقبت های لازم به شما داده می شود

. توصیه می کنیم تا یک هفته تا ده روز پس از جراحی، شما  دو یا سه نوبت برای تعویض پانسمان به جراح  مراجعه خواهید نمود جراح   اطمینان حاصل خواهد کرد که بهبودی به خوبی اتفاق می افتد و بخیه ها را برمی دارد.

 

ایمپلنت های هدایت استخوان: نوع کانکت ونوع اتراکت

 جراحی برای کار گذاشتن سمعک های داخل استخوان نوع  کانکت و نوع اتراکت  به طور کلی یک تا دو ساعت طول می کشد. بسته به نوع کاشت انتخاب شده فرق می کند،

بر اساس تشخیص قدرت تحمل شما عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پس از انتخاب محل  برای کاشت پروتز، یک برش کوچک در پشت گوش  ایجاد می شود و استخوان جمجمه در معرض  دید قرار می گیرد.

یک جایگاه به عمق 3-4 میلی متر ایجاد می شود تا بتوان پروتز را درون استخوان پیچ نمود و ان را در محل ثابت نمود.

سمعک های کاشتنی در استخوان انواع مختلف دارد که جراح متخصصین شنوائی شناسی  با توضیحاتی که به شما می دهند ومزیت هایی که در اصلاح کاهش شنوائی شما دارد ان را انتخاب می نمایید، این پروتز ها ویژگی خاصی دارد و آن فرآیندی است که به وسیله آن استخوان زنده به درون فلز متخلخل ایمپلنت رشد می کند. این امرباعث می شود که پروتز  به بخشی از استخوان بدن شما تبدیل شود و این باعث افزایش استحکام و خاصیت بیشتر درهدایت صدا دستگاه به گوش می شود.

برای سیستم کانکت: اتصالات خارج از پوست برای اتصال مستقیم پردازنده صدا وجود دارد. و پروتز داخلی از پوست به بیرون راه دارد و پردازنده با وسیله ای مانند یک دکمه برای انتقال صدا به ان از خارج وصل می شود (نوع قدیم BAHA)

 برای سیستم Attract : قبل از بسته شدن پوست، آهنربا به ایمپلنت متصل می شود. سپس پانسمان اعمال می شود. نوع جدید BAHA که پوست روی ایمپلانت بسته می شود و از طریق اهن ربا پروسسور به رسیور متصل می شود.

بعد از عمل

بسته به زمان عمل، شرایط فردی و سلامت عمومی شما ممکن است در روز عمل یا روز بعد ازعمل از بیمارستان مرخص شوید. ناراحتی حداقل است و در بیشتر موارد در طی چند روز قادر به بازگشت به فعالیت های عادی خواهید بود.

مراقبت های بعد از عمل بسته به نوع کاشت متفاوت خواهد بود و توسط جراح  توضیح داده می شود.

مراجعه شما به جراح  در طی 7 تا 10 روز پس از عمل انجام می شود. در این زمان ها زخم شما بررسی می شود و معمولاً بخیه ها برداشته می شوند.

 

برای ارتباط با بنیاد گوش از طریق تلفن یا ایمیل زیر اقدام کنید.

۰۵۱۳۸۴۲۱۶۱۶ info@earfoundationir.com



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.