پروتز کاشت حلزون شنوائی

پروتز کاشت حلزون شنوائی


 

  • پروتز کاشت حلزون شنوائی چیست؟

 

پروتز کاشت حلزون شنوائی یک پروتز پزشکی است که قسمتی از ان در زیر پوست و داخل حلزون شنوائی توسط جراحی (برای افرادی   که کاهش شنوائی شدید تا عمیق دارند و با  سمعک شنوائی قابل قبولی ندارند) کاشت می شود. 

این اولین فناوری قابل کاشت است که قادر به بازگرداندن یک حس انسان (شنوایی) می باشد.

سمعک تشکیل شده از یک میکروفون و یک آمپلی فایر و یک بلندگو که با تنظیم مناسب صدا را برای شخص دارای کاهش شنوائی بلندتر می کند و شخص با کاهش شنوائی می تواند ان را بشنود، ولی یک پروتز کاشت حلزون شنوائی بسیار پیشرفته و یک های تکنولوزی است و قسمت های آسیب دیده گوش داخلی (سلولهای موئی) را دور می زند و از تحریک الکتریکی برای تحریک مستقیم عصب شنوایی استفاده می کند.

یک سیستم کاشت حلزون دارای دو قسمت است:

1- قسمت کاشتنی که به ان قسمت داخلی هم گفته می شود در زمان عمل جراحی زیر پوست قرار می گیرد. این قسمت از پروتز یک قسمت  الکترودی دارد که درون حلزون (گوش داخلی) وارد می شود تا الکتریسیته ای که از دستگاه ساطع می شود را به عصب شنوایی برساند و آن را تحریک کند.

  1. قسمت خارجی (بیرونی) یا پردازنده صدا که تقریباً شبیه سمعک می باشد و به همان روش استاندارد پشت گوش قرار میگیرد.

 

  • کاشت حلزون شنوائی چگونه کار می کند؟

کاشت حلزون شنوائی از یک پردازنده صوتی (قسمت خارجی (بیرونی)) تشکیل شده که پشت گوش قرار میگیرد. دارای یک میکروفون است که سیگنال های صوتی را از محیط می گیرد و در داخل پردازنده این امواج اکوستیکی را بر اساس فرکانس های مختلف به امواج الکتریکی  متعلق به همان فرکانس تبدیل می کند از طریق امواج FM ان را به گیرنده زیر پوست (رسیور یا قسمت داخلی پروتزدر زیر پوست) ارسال می نماید، امواج الکتریکی و دریافت کننده زیر پوست به طرف الکترودهایی که در حلزون شنوائی رفته است (به الکترودهایی که درون حلزون پیچیده شده اند) منتقل می شود و امواج الکتریکی بر اساس ولتاژخاص (فرکانسی زیر و بم  که از محیط گرفته شده) به محل هایی که مخصوص ان ولتاژها  می باشد برده شده و زیر قسمت های قاعده ای و میانی و آپیکال اعصاب شنوایی در محور حلزون منتقل می شود و عصب را تحریک می کنند و از اینجا عصب سالم که این ولتاژها را می شناسد دریافت کرده و به منطقه شنوائی مغز و سپس قشر مغز برده می شود و فرد مثل شخص شنوای طبیعی میتواند ان را بشنود و با اموزش های لازم صحبت نماید.

 

  • آیا این پروتز کاشت حلزون شنوائی برای شما مناسب است؟

اگر کودکی قبل از زبان اموزی دچار کاهش شنوائی شدید تا عمیق در هر دو گوش باشد و با سمعک مناسب قادر به شنیدن نباشد و یا از گفتار معمولی درک محدودی داشته باشد. کاشت حلزون ممکن است برایش مفید باشد.

اگر در بزرگسالان و یا کودکان بعد صحبت کردن (بعد از زبان آموزی) یک یا هر دو گوش بصورت ناگهانی ناشنوا بشود کاشت حلزون شنوائی ممکن است برای این افراد  نیز مناسب باشد. 

اگر شما قبلا با کاهش شنوائی  که داشته اید و از سمعک مناسب برای تحریک سیستم شنوائی استفاده کرده باشید؛ سازگاری شما با تحریک الکتریکی کاشت حلزون شنوائی خوب خواهد بود و فایده ای که از کاشت حلزون می گیرید تحت تأثیر سابقه شنوایی مفید می باشد.  

  • آیا کاشت حلزون برای ناشنوایی های یک طرفه مناسب است؟

پیشرفت در تکنولوژی  کاشت پروتزهای شنوایی و شواهد بالینی نشان داده است که شنوایی با دو گوش از مزایای بیشتری برخوردار می باشد .به این معنی که کاشت حلزون اکنون گزینه درمانی مناسبی برای بسیاری از افراد مبتلا به ناشنوایی یک طرفه (SSD) است.

کاشت حلزون به همان گوش ناشنوا شنوائی می بخشد ولی در سمعک های کاشتنی در استخوان یا سمعک های کراس در بیماران با ناشنوائی یک طرفه SSD، صدا را به گوش شنوای بیمار می فرستند و از طریق گوش ناشنوا نمی تواند ان صدا ها را بشنود.

با بازگرداندن گوش ناشنوا به یک گوش شنوا شما قادر خواهید بود ازهر دو گوش بشنوید و گوش بدهید. با گذشت زمان با شنیدن دو گوشی سازگاری پیدا می کنید و با اموزشهای گفتاری  قادرید از درک اطلاعات از هر دو گوش را داشته باشید. این امر به شما امکان می دهد گفتار را در محیط های پر سر و صدا بهتر بشنوید و درک کنید و جهت یابی صدا برای شما ممکن می شود (یعنی  مکان هایی را که صدا از آنجا آمده است و به گوش شما می رسد متوجه می شوید).

 

  • از کاشت حلزون شنوائی چه انتظاری می توانید داشته باشید ؟

بسیاری از افراد که دارای کاشت حلزون شنوائی هستند قادر به شنیدن راحت تر، گفتار بهتر و از درک صحیح لذت می برند:

  • آگاهی بهتر از صدای محیطی
  • سهولت در گوش دادن
  • اعتماد به نفس در مکالمه
  • گوش دادن در موقعیت های اجتماعی و محیط کار
  • بهبود شنوایی از راه دور

در صورت استفاده از کاشت حلزون شنوائی همراه با لب خوانی و / یا سمعک در گوش مخالف، می توان از مزایای اضافی نیز بهره برد.

 

برای ارتباط با بنیاد گوش از طریق تلفن یا ایمیل زیر اقدام کنید.

۰۵۱۳۸۴۲۱۶۱۶ info@earfoundationir.com

 



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.