نقش موسیقی، شعر، داستان در روش آموزشی شنوایی کلامی کودکان دارای آسیب شنوایی

نقش موسیقی، شعر، داستان در روش آموزشی شنوایی کلامی کودکان دارای آسیب شنوایی


 از زمان های بسیار دور موسیقی و آواز خواندن بخشی از تجربیات بسیار مهم انسان به شمار می آمده است و در داستانها، اشعار و متون تاریخی، روایات مختلفی از آواز خواندن مادران برای کودکانشان نقل شده است. موسیقی و حافظه به شدت به هم وابسته هستند. تجربیات خود ما هم نشان می دهد که داستانها و اشعار کودکانه، سالها بعد نیز کلمه به کلمه در یاد می مانند.البته اگر این داستانها و اشعار با ریتم و زمینه موسیقی همراه نباشند، به سختی، به یاد آورده میشوند. باوجود آن که ناشنوایی کامل میتواند مانع بزرگی برای لذت بردن از موسیقی و آواز خواندن باشد، اما معمولا اکثر کودکان کم شنوا، اندکی باقیمانده شنوایی قابل تقویت دارند که میتوانند با بهره مندی از آن، از موسیقی لذت برده و حتی آواز بخوانند. حتی برخی کودکان کم شنوا که فقط اندکی باقیمانده شنوایی در فرکانسهای پایین تر از 1000 هرتز دارند، نیز میتوانند آوازخوانی را یادگرفته و برخی آلات موسیقی را بنوازند. شنیدن اکثر آوازها و موسیقی ها برای کودکان کم شنوا ساده تر از شنیدن صداهای گفتاری است. هم در گفتار و هم در آواز خوانی واکه ها دارای زیر و بمی پایه هستند. گوینده با بالا و پایین آوردن زیر و بمی، الگوهای آهنگین را تولید می کند.  تغییر آهنگ گفتار نه تنها موجب خوشایند بودن صدای گفتار می شود، بلکه وضوح آن را افزایش میدهد. ریتم آواز و گفتار به شدت به هم وابسته هستند و اکثر کودکان کم شنوا با استفاده از علائم شنیداری فرکانس پایین، قادر به دریافت آن هستند.

شنوایی به عنوان اصلی ترین حس دریافت و بیان آوازها و گفتار محسوب می شود. ریتم آواز و گفتار به شدت به هم وابسته هستند و اکثر کودکان کم شنوا با استفاده از علایم شنیداری فرکانس پایین، قادر به دریافت آن هستند. آواز خوانی و تشویق والدین و کودک به انجام این کار، به چند دلیل بسیار با اهمیت است:

  • گوش دادن به موسیقی و آواز لذت بخش است.
  • آواز خواندن برای کودکان موجب گسترش مهارت های گوش دادن آنها می شود.
  • مهارتهای گوش دادن مناسب، موجب افزایش درک گفتار میشود. تلفیق کلمات با موسیقی، به خاطر سپردن آنها توسط کودک را تسهیل می کند.
  • آواز های آهنگین بر زیر و بمی و ریتم صدا تاکید دارند.
  • درک زیر و بمی ریتم برای فهم زبان بیانی بسیار ضروری است.
  • آواز خوانی، کنترل آهنگ گفتار توسط کودک را بیشتر میکند.
  • آواز خوانی در افزایش جریان تنفس و کنترل آن کمک کننده است.

 تفاوت های فردی:

از آواز خوانی میتوان در مرتفع کردن بسیاری از مشکلات گفتاری استفاده نمود. کم شنوایی در تمامی افراد به یک شکل نیست و می تواند از نظر نوع و میزان کم شنوایی متفاوت باشد. شدت کم شنوایی گاهی آنقدر ملایم است که فرد به سختی متوجه آن می شود و گاه میزان کم شنوایی در حد عمیق است و فرد حتی به کمک بهترین وسیله کمک شنوایی نیز به سختی قادر به دریافت اطلاعات گفتاری میشود. اغلب شدت آسیب در فرکانس های بالا بیشتر از فرکانس های پایین است. برای اینکه کودکی بتواند آواز های آهنگین بخواند یا متوجه الگوهای آهنگین گفتار شده و آنها را استفاده کند، باید ابتدا قادر به شنیدن کمترین زیر و بمی صدا باشد. معمولا اکثر کودکانی که از تقویت صوتی مناسب بهره مند بوده و تجربه شنیدن الگوهای صوتی معنادار را دارند، مشکل چندانی در درک ویژگی های آهنگین جملات احساس نمیکنند. کمترین میزان تغییر فرکانسی قابل درک برای فرد را آستانه تمایز فرکانس می نامند. افراد بهنجار می توانند به سادگی اختلاف بین صداهای با فرکانس متفاوت را متوجه شوند. این امر برای اکثر کودکان کم شنوا و البته نه تمامی آنها، نیز میسر است. هر قدر میزان کم شنوایی بیشتر باشد، درک زیر و بمی اصوات نیز دشوارتر میشود. تجربیات شنیداری و درمان شنوایی_کلامی، منجر به بهبود تمایز شنوایی در کودکان کم شنوا میشود.

برای ارتباط با بنیاد گوش از طریق تلفن یا ایمیل زیر اقدام کنید.

۰۵۱۳۸۴۲۱۶۱۶ info@earfoundationir.com



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.